waterkerssalade

Wonderbaarlijke Waterkerssalade

Net voor de herfst invalt en het zonnetje nog schijnt, bij een heerlijk temperatuurtje van 20 graden, is een waterkerssalade met een goed (biologisch) brood, niet te versmaden. En ook nog eens snel en makkelijk op tafel te zetten.

Waarom waterkers? Omdat ik het ten eerste een heerlijke pittige groente vind (een beetje radijs- mierikswortelachtig) en omdat ik de laatste week op verschillende websites veel voordelen van deze prachtige diepgroene blaadjes heb gevonden.

Wat ik zoal tegenkwam: “De oude Grieken wisten het al: waterkers is een van de meest bijzondere planten met een weldadig effect op de gezondheid. Waterkers zit bomvol antioxidanten en vitamine B, bevat zwavelhoudende stoffen en is daarmee inzetbaar bij het ondersteunen van de leverontgifting. Het speelt naast broccoli, bloemkool, paksoi, avocado een belangrijke rol bij het opbouwen van de weerstand” (lees verder op de website van de natuurdiëtisten).

Of: “Naast de culinaire eigenschappen van waterkers, heeft het plantje ook nog eens medicinale eigenschappen, dankzij de indrukwekkende lijst van mineralen en vitaminen. Maar het zijn met name de antioxidanten die het verschil uitmaken. De algemene eigenschappen van waterkers kun je omschrijven als eetlust-verhogend, bevorderend voor de stofwisseling en bloedzuiverend” (website van Optimale Gezondheid).

En nog eentje: “Uit recente studies is gebleken dat waterkers en broccoli, twee kruisbloemige groenten, het risico op verschillende kankersoorten verlagen door de concentratie antioxidanten in het bloed te laten toenemen. Waterkers blijkt daarnaast het lichaam te beschermen tegen DNA-schade. De twee groenten verlagen de kans op darm-, borst- en prostaatkanker. Ze bevatten glucosinolaten, fytonutriënten die isothiocyanaten produceren. Die geven de groenten hun antikankerwerking” (website Gezond Ontwaken).

En, om het af te maken… “Waterkers is wonderbaarlijk. Wetenschappelijk onderzoek heeft laten zien dat waterkers meer dan 15 verschillende belangrijke vitaminen en mineralen bevat. Het bevat zelfs meer ijzer dan spinazie, meer calcium dan melk en meer vitamine C dan sinaasappels” (website Earth-Matters).

Ik interpreteer dit allemaal als een overheerlijke antioxidantenbomsalade 🙂

Waterkerssalade voor 2 personen.

Ingrediënten:
1 rode ui ( in ringetjes); 1 knoflookteentje; 2 bosuitjes in ringetjes; 2 zakken waterkers (75 gr); 2 el balsamico-azijn; 2 el olijfolie extra vierge en 1-2 el olijfolie voor bakken en braden; 1 el Tamari of Sojasaus; 160 gr. Vegetarische Kipstuckjes van ‘De Vegetarische Slager’ (of kipfilet in stukjes); 1 geschilde sinaasappel; 1 rijpe avocado; handjevol pitten (pompoen of zonnebloem)

Bereiden:
Verhit 2 el olie in een koekenpan met anti-aanbaklaag en bak de Kipstuckjes in 5-6 min., blus af met de Tamari/Sojasaus, voeg een beetje gemalen peper toe en laat afkoelen.

Snijd de rode uien in dunne ringen. Klop een dressing van de balsamicoazijn, 2 el extra-vierge olijfolie en een geperst knoflookteentje. Breng op smaak met (vers gemalen) peper en een klein beetje zout.

Maak partjes van de sinaasappel (haal eventueel de vliesjes rondom eraf) en halveer deze. Schil de avocado en snijd deze overlangs doormidden. Verwijder de pit en snijd in stukjes. Snijd de bosui in ringetjes. Meng avocado en bosui voorzichtig met de sinaasappel. Schep de waterkers om met de dressing en leg de afgekoelde tofu, het avocado-sinaasappelmengsel en de uienringen erop. Bestrooi de salade met een handjevol pijnboompitten (of pompoen/zonnebloempitten).

Lekker met (uien)brood.

Tip: Je kunt ook wat kleine roosjes broccoli met de kipstuckjes meewokken, zodat de salade wat gevulder wordt.

, , , , , ,

Reageren gesloten.