zonlicht

Vraag over Vitamine D en Omega3

Regelmatig krijg ik via het contactformulier van de website vragen over voeding, vitamines en andere leefstijlgerelateerde items. Zo gisteren ook een vraag over vitamine D en Omega3 vetzuren:

“Onlangs is bij mij een ernstig gebrek aan vitamine D geconstateerd. Wellicht dat ik hier verhoogd risico op loop vanwege het feit dat ik vegetariër ben. Nu overweeg ik al een tijd om Omega3 te slikken en las dat in visolie ook vitamine D zit. Nu vroeg ik mij af of dit ook geldt voor algenolie. Op internet heb ik hierover helaas niets kunnen vinden. Kunt u mij hierover meer vertellen.
Ik slik nu wel vitamine D voorgeschreven door de huisarts. Als die kuur teneinde is, wil ik op zoek naar andere oplossingen om mijn vitamine D op peil te houden, ook in overleg met mijn arts”.

Eigenlijk staat er 1 echte vraag: ‘of er in algenolie vitamine D’ zit. Maar tussen de regels door staan er nog veel meer vragen nl.: ‘hebben vegetariërs een verhoogd risico op een vitamine D deficiëntie?’ en ‘zijn er andere oplossingen (buiten suppletie) om vitamine D aan te vullen.

Om met vraag 1 te beginnen: normaal zit er in algenolie, maar ook in visolie geen vitamine D.  Ik heb aan de aan de vragensteller gevraagd of hij het artikel of de link kan geven waarin hij dit gelezen heeft. Visolie is gemaakt van ‘uitgeperste’ vissen en bevat alleen EPA en DHA vetzuren. Deze vetzuren krijgen ze alleen maar binnen door algen te eten die deze vetzuren bevatten. Algenolie is dan ook de meest pure vorm van deze omega3 vetzuren.

Er zit dus standaard geen vitamine D in vis- en algenolie, maar er zijn wel visolie supplementen waar dit aan toegevoegd is. En aan de omega3 algenolie van Opti3 is ook een kleine hoeveelheid vitamine D3 (uit korstmos) toegevoegd. Over deze Opti3 algenolie met vitamine D kunt u op de ‘Aandachtswinkel’ meer lezen.

Nu antwoord op de verborgen vragen:
Een vitamine D gebrek komt bij heel veel Nederlanders voor, niet alleen bij vegetariërs. Ik werk in de gezondheidszorg als o.a. diabetesverpleegkundige en bij ca. 60-70% van de mensen die wij testen op het vitamine D gehalte in hun bloed valt een tekort waar te nemen (<50 nmol/l). Bij mensen met overgewicht is het tekort vaker nog meer uitgesproken omdat vitamine D een vetoplosbare vitamine is en dus in de vetcellen opgeslagen wordt en niet meer in het bloed circuleert en zo gebruikt kan worden voor bijvoorbeeld de calciumopname in de botten.

Als vegetariër (maar dus ook als vleeseter) is het heel moeilijk je vitamine D op peil te houden zonder suppletie. Je moet minstens 2 x per week vis eten, waarvan 1 x per week vette vis, eieren, kaas, roomboter of margarines en in de zomer minstens een half uur in de zon zijn tussen 12-15 uur. De website van het Voedingscentrum kan je daar alles over vertellen. Vitamine D wordt alleen aangemaakt bij zonkracht 3 of hoger, dus in de vroege lente-; herfst- en wintermaanden is buiten lopen in de zon heerlijk en gezond, maar er zal dan geen extra vitamine D door de huid aangemaakt worden.

Ook zijn er hoog risico mensen op een tekort aan vitamine D, die dus altijd extra vitamine D moeten slikken. Er staat een lijstje van deze hoog risico mensen op de site van het Voedingscentrum. Vegetariërs of veganisten komen hier niet op voor. Veganisten zouden zeker op het lijstje moeten staan, zij gebruiken geen enkel dierlijk product. Terwijl in onze voeding vitamine D3 bijna alleen voorkomt in dierlijke producten. De Opti3 en Vitashine D3 producten zijn van plantaardige oorsprong en kunnen dus door iedereen gebruikt worden.

Bij een heel ernstige deficiëntie is 10 of 20 mcg vitamine D suppletie erg weinig, zeker in de winter.  Ik adviseer dan vaak in de wintermaanden 40 mcg te gebruiken en in de zomermaanden 10-20 mcg als mensen elke dag minstens een half uur in de zomerzon tussen 12.00 uur en 15.00 uur buiten komen. Ook bij de ouder wordende huid (>50 jaar) zal er minder goed vitamine D aangemaakt worden en is een supplement, met name in de winter een ‘must’.

 

, , , , , , , ,

Eén reactie op Vraag over Vitamine D en Omega3

  1. Jedidjah 13 februari 2017 op 07:51 #

    Ik heb een vraag hierover, ik slik vit d en omdat ik weet dat het beter opneemt met vetten slik ik het sochtends tegelijk met mijn omega 3 capsules. Is dit juist?