pompoenhummus

Prima Pompoenhummus

Inspiratie opdoen voor een veganistische lunch in Apeldoorn is heel eenvoudig!

Ga naar Café Eigen in Apeldoorn, een ambachtelijk eetcafé waar je in de zomer ook heerlijk in de stadstuin kunt vertoeven, en waar ze zoveel mogelijk biologische en/of lokale producten gebruiken. Met nu als winterlunch maar liefst 5 ambachtelijke broodjes met vegetarische of veganistische lekkernijen op het menu. Ik koos hier het overheerlijke speltbrood met pompoenhummus.

Niet alleen een genot om naar te kijken maar ook tongstrelend! Met gegrilde pompoenstukjes en pistachenoten op een spinaziebedje.

Pompoen is in de winter wel één van mijn lievelingsgroenten. Lekker zacht van smaak, verwarmend en met heel veel culinaire mogelijkheden (soep, pastasaus, taart, brood…). Bovendien is pompoen een supergezonde groente. Zoals in vele oranje of rode groenten zit er veel vitamine A in. Verder nog de vitaminen C, E, B2 en B5 en mineralen als ijzer, kalium, magnesium, fosfor en zink. En last but not least: lekker veel omega3 vetzuren (ALA). Dus goed voor lijf, leden en brein 🙂

Ik heb het broodje pompoenhummus thuis nagemaakt en dat is prima gelukt!

Benodigdheden voor 2 personen: 4 flinke, grof gesneden (spelt) boterhammen; potje met kikkererwten (uitgelekt); 1 kleine oranje pompoen in stukken van 3-4 cm (mag met schil); 2-3 eetlepels olijfolie extra vierge; 1 teentje knoflook; handje met grove bladspinazie, handje gepelde pistachenoten (of walnoten); takje peterselie; sap van een 1/2 citroen; 1/2 theelepel gemalen komijn; zout en peper naar smaak

Werkwijze: rooster 250 gram pompoen ca. 25 minuten in een voorverwarmde oven (175 gr). Houd een handvol geroosterde pompoenstukjes over voor de garnering. Doe de rest van de pompoenstukjes, kikkererwten, knoflook en komijn in een keukenmachine/blender en maal grof. Voeg de citroensap toe en maal opnieuw. Voeg zoveel olie toe als nodig is voor een gladde puree. Breng op smaak met zout en peper. Rooster de pistachenoten of de walnoten even in een koekenpan.

Leg de grof gesneden broodplakken op een bord, schik hierop de bladspinazie en beleg met de pompoenhummus. Garneer met pompoenstukjes, de pistache- of walnoten en een takje peterselie met een paar druppeltjes olijfolie om ‘het af te maken’.

 

 

, , , , , ,

Reageren gesloten.