darmgezondheid

Over K2

Nee, geen meidenpopgroep, maar Vitamine K2 wel te verstaan ūüėČ ¬†Ik las recent een bericht dat de onderzoeksgroep VitaK het definitieve bewijs heeft geleverd dat vitamine K2 niet alleen aderverkalking voorkomt, maar zelfs al verstijfde bloedvaten weer elastisch maakt. De studie is gepubliceerd in het gezaghebbende tijdschrift Thrombosis and Haemostasis en bevestigt voor het eerst het oorzakelijk verband tussen vitamine K2 en hart- en vaatziekten.

Dat is natuurlijk goed nieuws voor de mensheid, omdat het oplopen en overlijden aan een hart- of vaatziekte hoog op de lijst van doodsoorzaken staat vermeld. Bij vrouwen was de sterfte in 2011 aan kanker ongeveer gelijk aan de sterfte aan ziekten van het hart- en vaatstelsel.

Maar wat heb je aan deze informatie in het dagelijkse leven? Moeten we nu massaal aan een¬†vitamine K2 infuus, of zit deze vitamine ook voldoende in ons ‘dagelijks brood’ ?

Zoeken dus en uitgegoogeld in welk voedsel het zit.¬†Het blijkt dat¬†de hoeveelheid vitamine K2 in ons dagelijks eten voldoende kan zijn….¬†Voeding waar relatief veel vitamine K2 in¬†zit zijn bijvoorbeeld harde- of zachte kaassoorten; eigeel; roomboter; kippenborst- en lever; ander orgaanvlees; salami en natto (gemaakt van gefermenteerde sojabonen). In het laatste gerecht zit nog de meeste vitamine K2, dit komt door het fermentatieproces.

Voor vegetari√ęrs en veganisten gaat dit misschien wat lastiger worden om aan de juiste hoeveelheid Vitamine K2 te komen. Ik ga niet elke dag natto eten namelijk ūüėČ Van vitamine K is in Nederland geen ADH¬†vastgesteld. Door een Amerikaanse commissie wordt een aanbeveling gedaan van 90 tot 120 mcg per dag.¬†Mensen die bloedverdunners of antistollingsmiddelen gebruiken, moeten wel oppassen met vitamine K-tabletten of capsules¬†die¬†meer dan 100 mcg vitamine K bevatten.

Het Voedingscentrum zegt hierover: “Vitamine K is nodig voor een goede bloedstolling en ook voor de botaanmaak. Pasgeboren kinderen krijgen na de geboorte extra vitamine K.¬†
Vitamine K bestaat uit vitamine K1 (fylochinon ) dat in veel eten en drinken zit. Bacteri√ęn kunnen in de dikke darm vitamine K2 (menachinon) aanmaken”.¬†

Onze darmen zijn dus belangrijke omzetters van vitamine K1 in K2. Gelukkig zit vitamine K1 in groene bladgroenten, maar ook in andere groenten, melk (producten), fruit, vlees in het algemeen, eieren en granen. Inmiddels zijn er al een aantal voedingssupplementen die ook vitamine K2 bevatten, o.a. VegVit multivitamine- en mineralencomplex.

Wel is het oppassen geblazen als je langdurig antibiotica hebt gebruikt, dan kun je vitamine K tekorten krijgen, met mogelijk een vertraagde bloedstolling (bloedingen) tot gevolg. ¬†Antibiotica¬†kunnen darmbacteri√ęn vernietigen, en deze bacteri√ęn helpen juist bij de aanmaak van vitamine K. Een kuurtje probiotica van 3 maanden zou dan misschien een goede optie zijn!

De kans dat volwassenen een vitamine K tekort krijgen is zeldzaam lees ik op Wikipedia. Dit komt met name omdat toch veel voedingsmiddelen deze vitamine bevatten en onze darmflora het aanmaakt. 

Er zijn wel risicogroepen op een tekort: mensen die slecht vet kunnen verteren;¬†mensen met leverbeschadiging of leverziekten;¬†gebruikers van antistollingsmiddelen uit de categorie coumarinederivaten (via de trombosedienst);¬†mensen met een verstoorde darmflora (en dat zijn er in de westerse wereld best veel, door het te weinig gebruiken van vezels, pro-en prebiotische voeding en veel gebruik maken van antibiotica), waardoor de aanmaak en/of de opname van vitamine K onvoldoende kan zijn; mensen met¬†chronische diarree of na verwijdering van een groot deel van de dunne darm en¬†dialysepati√ęnten.¬†

¬†‘Onze darmen weerspiegelen onze gezondheid’¬†

, , , , , , , , ,

Reageren gesloten.