Mediterraanse voeding

Meer vlees en kaas eten bij DM type2?

Nu moet me wat van het hart over een artikel van een onderzoek bij diabetespatienten waar ik bij de uitkomst sterke twijfels heb. De titel luidt: “Diabetespatiënten juist gebaat bij extra vetten”.

Het is een kort stukje, maar de essentie van deze kleinschalige proef met 55 patiënten, is dat mensen met diabetes type2 meer vlees en kaas moeten eten en minder koolhydraten om hun diabetes beter beheersbaar te houden en daardoor minder of geen medicatie meer nodig hebben.

Dat is heel bijzonder, want al 27 jaar werk ik als diabetesverpleegkundige en heb al honderden mensen met type2 diabetes mogen begeleiden en ca. 90% van deze mensen eten al heel veel vlees en kaas. En hebben toch diabetes gekregen….

Dus hoe kan deze uitkomst dan mogelijk zijn?

Ik denk daarom dat de opzet van dit onderzoek naar de uitkomst van de therapie niet helemaal juist is geweest. Teveel variabelen. Want: als je mensen tegelijkertijd meer laat sporten en gezonder laat eten, met behoud van hun vlees en kaas, maar ook MET MINDER tussendoortjes als koek, snoep, gebak, ijs, chocola, chips, borrelnoten, toastjes met van-alles-en-nog-wat en andere snacks (de geraffineerde koolhydraten met de slechte transvetten), dan kun je moeilijk een betrouwbare uitkomst meten.

Is de diabetes nu beter instelbaar geworden door het meer sportieve gebeuren? (tuurlijk! want bewegen doet wonderen op het gebied van het voorkomen van insulineresistentie), of doordat ze gezonder zijn gaan eten met minder van al die ongezonde snacks? (ook logisch) of doordat ze ook hun vlees en kaas zijn bijven eten? (dat vind ik discutabel, want mensen eten al veel vlees en kaas).

Ik denk dat de essentie van goede voeding voor iedereen en juist voor mensen met diabetes moet zijn: beperk de zeer ongezonde slechte en snel opneembare (geraffineerde) koolhydraten in alle kant-en-klaar-pakjes-en-zakjes, in witmeel, pasta, rijst, de toegevoegde suikers, glucose, fructose, frisdranken, vruchtensappen, siropen en alle vormen van koek en snoepgoed. En gá voor een volwaardige voeding met volkoren producten met de langzaam opneembare koolhydraten hierin, met elke dag 2 stuks fruit, met noten (heel gezonde vetten), regelmatig peulvruchten en met veel, veel groenten! En dan kan een kleine portie mager vlees of vis af en toe prima zijn (flexitariër).

Het bashen van koolhydraatconsumptie moet dus genuanceerder. Niet alle koolhydraten zijn slecht, groente kun je volop eten zonder een verhoging van de glucosespiegel, maar dan moet je er geen bloemsausje met de snel opneembare suikers overgieten.

Bovendien is rood vlees juist gelinkt aan een grote risico op het krijgen van diabetes mellitus type 2! En in mijn optiek is het advies om meer kaas en vlees te eten toch wel een egoïstisch en kortzichtige kijk op de problemen rond de voedselafdruk van onze aarde  en de voedseltekorten die hierdoor ontstaan voor onze komende generaties. En dan spreek ik nog niet eens over de milieuaspecten van de veeteelt en het dierenleed wat hiermee gepaard gaat.

Zo, dat was mijn hartekreet <3

Ik heb in de afgelopen 27 jaar ook nog nooit een planteneter met diabetes type 2 hoeven te begeleiden 🙂 en hooguit 2 mensen die een vegetarisch voedingspatroon erop nahielden. Uit onderzoek blijkt inderdaad dat bij mensen met een vegetarisch voedingspatroon een lagere prevalentie van diabetes type 2 is waargenomen. Dus blijf ik erbij dat het beter is voor alles en iedereen om juist meer koolhydraten uit volwaardige voeding te nuttigen met minder geraffineerde koolhydraten en minder vlees (zoals ook wordt geadviseerd in de nieuwe voedingsrichtlijnen voor mensen met DM type 2 van februari 2015). Zoals het mediterrane, gematigd koolhydraatbeperkte of het vegetarische voedingspatroon.

Kenmerken van een mediterrane voeding zijn een ruim gebruik van groenten en fruit, noten, olijfolie, peulvruchten, volkoren producten, vis en gevogelte en een matig gebruik van zuivelproducten, rood vlees en wijn. Nou, dat is volgens mij geen straf! Deze voeding zou zelf preventief kunnen werken op het krijgen van diabetes type 2, en hart- en vaatziekten.

Peulvruchten bevatten prima vezels: goed voor onze darmen, een gezond cholesterol, een stabiele bloedsuikerspiegel en een gezond gewicht. En ze zijn ook nog eens goedkoop! Dit jaar, 2016, is uitgeroepen tot ‘het jaar van de boon’. Het voedingscentrum gaat uitgebreid in op de gezondheid van peulvruchten, ze zeggen hierover “Wekelijks peulvruchten op het menu zetten is gezond en duurzaam…peulvruchten hebben een rijke voedingswaarde, die we in Nederland beter zouden kunnen benutten: ze zijn caloriearm en bevatten vitamines, mineralen en vezels. Wekelijks peulvruchten eten leidt tot een verlaging van het LDL-cholesterol, heeft de Gezondheidsraad onlangs vastgesteld. Doordat bonen rijk zijn aan eiwitten, B-vitamines, voedingsvezels, ijzer en andere mineralen, zijn ze zeer geschikt om te eten in plaats van vlees”.

En voor wie even geen bonen-inspiratie heeft, hierbij een recept voor een heerlijke mediterrane bonensoep, je kunt eventueel als je minder zout wilt gebruiken de hoeveelheid bouillonblokjes halveren en meer groene kruiden toevoegen.

En O ja: WEL IN BEWEGING BLIJVEN 🙂

Bronnen: NDF voedingsrichtlijn diabetes 2015, versie 1.3; Voedingscentrum, Diabetesfonds, Rineke Dijkinga

, , , , , , ,

2 reacties op Meer vlees en kaas eten bij DM type2?

  1. Christa Oostenrijk-van Den Brink 15 maart 2016 op 23:44 #

    Lijkt me niet goed……

    • In Aandacht 17 maart 2016 op 22:45 #

      Nee, mij dus ook niet 😉