bessenjam

Jam zonder suiker

Lastig is het dacht ik om zelf jam te maken zonder kristalsuiker. De geleisuiker in alle pakken die je in de supermarkten kunt kopen, is niet alleen zoet, maar het bindt ook, zodat je een mooie dikkige jam krijgt. En dat wil ik natuurlijk wel, ik wil geen waterdunne jam die van mijn mes afdruipt ūüėČ

Geleisuiker is gewone kristalsuiker waar pectine en citroenzuur aan toe is gevoegd. Citroenzuur is een natuurlijk conserveringsmiddel en antioxidant.  De pectine bindt het water en dan krijg je een mooie gelei. In vruchten zit ook pectine, echter in de een meer dan in de andere. Je zou dus vruchten uit kunnen zoeken waar veel pectine in zit en dan kijken of dit na het koken een beetje gelei-achtig wil worden.

De¬†makers van deze suiker (Van Gilse) hebben 3 soorten op de markt gebracht: de gewone ‘Geleisuiker ‘, in een kilopak verkrijgbaar (kristalsuiker met een natuurlijke, smaakloze pectine en citroenzuur). Dan ‘Geleisuiker Speciaal‘, met extra geleerkracht? in een halve kilo verpakking en hiermee maak je halfzoete jam. En als derde de ‘Geleipoeder‘ , dit is een alternatief voor suiker lees ik, bijvoorbeeld voor diabetici. De geleipoeder kan gebruikt worden¬†om de jam naar eigen smaak te zoeten. Maar wat er dan in zit als zoetmiddel, d√°t staat er zo 1-2-3 niet bij op hun website. Alleen dat er andere pectines voor gebruikt zijn. Dus even doorzoeken nog…..

Hoe krijg ik nu mijn net geplukte rode bessen netjes ‘ingepot’ zonder suiker, maar wel goed smeerbaar op een boterham? Eerst maar een opzoeken welke vruchten veel en welke weinig pectine bevatten Hier een rijtje:

  • Pectine rijke vruchten zijn: kruisbessen, zwarte bessen, aalbessen (rode bessen), appels, bramen, citrusvruchten en kweeperen.
  • Pectine arme vruchten zijn: frambozen, kersen, aardbeien, abrikozen, ananas, druiven, meloen, peren, perziken, de meeste pruimsoorten en rabarber.

Het toeval wil dat ik een moestuin vol rode bessen heb staan, dus pectinerijk, maar ook wel een beetje zuur. Als ik ze gewoon kook en een beetje citroenrasp erdoor doe met wat stevia dan blijft het superdun, dan maar op het WWW rondgekeken, en daar las ik een natuurlijke dikmakende truc! Chiazaad!

Hieronder het recept, de jam is niet heel lang houdbaar, 1-2 wk in de koelkast, maar je kunt het wel goed invriezen. Gebruik je al lekker zoet fruit dan is extra zoeten niet nodig en anders, (zoals ik bij de rode bessen heb gedaan) aan het einde druppels stevia toevoegen naar smaak. Heerlijk over (soja) yoghurt of -ijs.

Rood-fruit jam zonder suiker:
Ingredi√ęnten:¬†ca. 500 gr.¬†aardbeien of ander (rood) fruit, mag ook ingevroren fruit; 2 el chiazaadjes; 1 el vanille extract (optioneel); snufje zout (optioneel); rasp van 1/2 biologische citroen.
Bereiding: Doe het fruit in een steelpannetje en breng aan de kook. Draai het vuur laag en roer voorzichtig door. Zodra er wat sap vrij komt de chiazaadjes toevoegen. Laat nog 15 minuten zachtjes koken en voeg dan de vanille, het zout en de rasp toe. Pureer met een staafmixer of met een vork flink prakken. Naar smaak steviadruppels of poeder toevoegen en de gelei nog even goed doorroeren. Doe de jam in een pot, draai de deksel stevig dicht en zet op de kop om af te koelen. Als het afgekoeld is, hebben de chiazaadjes ervoor gezorgd dat de jam mooi dik is.

, , , , , , ,

5 reacties op Jam zonder suiker

  1. Christa Oostenrijk-van Den Brink 17 augustus 2014 op 13:04 #

    Leuke tip!

  2. Miriam van Heyningen 12 augustus 2014 op 12:08 #

    Hallo Hanneke wat een leuk idee om jam te maken . Ik ga het weer uitproberen hoor lekker en leuk om iets nieuws te doen groet Miriam

  3. Ingrid 12 augustus 2014 op 16:06 #

    Hoi,
    Ik heb pasgeleden de Marmello zakjes ( via Ekoplaza) gebruikt. Je kunt hierbij ipv suiker ook diksap gebruiken, werkt prima!

  4. Hanneke 13 augustus 2014 op 16:31 #

    Dag Miriam en Ingrid, dank jullie wel voor de extra info en het enthousiasme!

    Hartelijke groet, Hanneke

  5. Heleen Wouters 14 augustus 2017 op 09:20 #

    In fruit zit toch sowieso suiker…laatst een heel artikel gelezen over suiker in de Volkskrant bijlage, dat we niet te moeilijk moeten doen over suikers, we krijgen suikers binnen in vele vormen! We kunnen geraffineerde suikers beperken uiteraard…laten we ieder voor onszelf voelen wat goed is voor ons lichaam, onafhankelijk van al die hypes, concepten en oordelen! Ik heb een keer een zwangere in mijn praktijk gehad die te veel meloen had gegeten en een kind kreeg van 10 pond door overbelasting van haar lichaam met….suikers uit de meloen. Kortom, denk je gezond bezig te zijn…Het is zo veel subtieler vaak dan al die aannames en discussies! Luister naar je lichaam, dat is het enige wat telt, en dat zo subtiel mogelijk :). Als moeder van 4 kinderen zie ik ook bij hen enorme verschillen in behoefte aan suikers, dus koste wat kost hen opvoeden “zonder suiker”…mij niet gezien! Lekker gevarieerd eten, proeven, hun eigen keus laten maken ( 2 vegetariers, 2 matige vleeseters), praten over voeding en ingredienten, mee naar verschillende winkels om te kijken wat er allemaal is…We gaan voor nu bramenjam maken met chiazaad, maar ook met suiker, voor de langere houdbaarheid, want onze diepvries is stuk:( Dank voor het recept!!

Geef een reactie

Pin It on Pinterest