vlozaadbrood

Haver-psylliumvezelbrood

Sinds kort heb ik psylliumvezels ontdekt als bindmiddel in o.a. mijn zelfgebakken brood. Voor een gluten- en eivrijbrood gebruik ik vaak banaan of chiazaad als bindmiddel, maar al dat bananenbrood¬†heb ik nu wel een keertje gezien….Smaakt ook niet met een hartig hummusbelegje ūüôā

Deze ontdekking van psylliumzaad(vezels) ben ik op mijn werk als diabetesverpleegkundige tegengekomen, omdat deze vezels ook cholesterolverlagend kunnen werken bij dagelijks gebruik. Huisartsen schrijven het meestal voor onder de naam Metamucil bij obstipatieklachten. Het zijn de buitenste schilletjes van de zaadjes van de plant die we in het Latijn Plantago Ovata noemen

Psylliumzaad (of vlozaad) bevat geen gluten of andere allergenen bij mijn weten. Vlozaad behoort tot de weegbree-achtigen. Het plantje wordt ongeveer 20-40 centimeter hoog. Hij krijgt kleine bloemetjes waar later zaadjes uit ontstaan. Dit zaad lijkt een beetje op vlooien, vandaar de naam vlozaad. 

Het recept voor het brood kun je zelf aanpassen. Wil je andere noten of zaden toevoegen (bijv. zonnebloempitten) of het brood zoeter maken met een handvol dadel-abrikozenstukjes, rozijnen, cranberry’s of gojibessen? Of, als niet veganist, roomboter gebruiken i.p.v. kokosvet? Dat kan allemaal. Heerlijk experimenteren in de keuken dus met dit supergezonde en lekkere glutenvrije-veganbrood!

Haver-psylliumvezelbrood

Benodigdheden: 100 gr havervlokken/mout; 50 gr boekweit- of gierstvlokken; 75 gr walnoten; 50 gr hazelnoten; 75 gr pompoenpitten; 40 gr sesamzaad; 50 gr lijnzaad (heel); 3 el (25 gr) psylliumvezels/vlozaad (ik heb deze gekocht bij De Tuinen); halve tl zeezout of zeekraalzilt; 400 ml warm water en 4 el kokosolie extra vierge.

Materialen: keukenweegschaal; 2 mengkommen; maatbeker; vork; cakevorm; grote lepel of spatel; schone theedoek.

Bereiding: Doe 3 eetlepels kokosolie/vet in een kom en giet er het warme water over. Het kokosvet zal nu vloeibaar worden. Vet met de overgebleven eetlepel kokosolie de cakevorm in en bestrooi deze met 1/3 van de sesamzaadjes. 
Weeg en meet alle andere droge ingredi√ęnten af en doe ze in een mengkom en roer goed door met vork of lepel. Voeg daarna ca. 350 ml van het water-kokosoliemengsel toe en meng het goed, als het te droog blijft dan de overgebleven 50 ml er nog doorroeren (ik doe dit meestal wel).

Laat dan het mengsel een kwartier in de kom rusten en gebruik de schone droge theedoek om af te dekken. Verhit nu de oven voor op 160-175 graden. Na het rustkwartiertje spatel je het mengsel in de cakevorm en bak je bet brood in 50-60 minuten af bij een ovenstand van ca. 160-175 gr. Daarna direct uit de vorm halen en af laten koelen.

Heerlijk met (zelfgemaakte) humus, pindakaas of sesampasta. Heel handig: je kunt een gedeelte van het brood invriezen, want je kunt het niet al te lang op kamertemperatuur bewaren (ik bewaar het dus in de koelkast).

 

Bronnen: website Mens en Gezondheid over psylliumvezels, Wikipedia over vlozaad en het originele recept van de website My New Roots.

, , , , , , , , , ,

Eén reactie op Haver-psylliumvezelbrood

  1. steph 29 juni 2017 op 10:32 #

    Hi Johanna, do you mean you use 100 g oat flakes or 50 g buckwheat 50g millet flakes

    or do you use both in the same bread?

    Thanks for the recipe

    Steph