Groente-Gratin

Groente Gratin

Ovenschotels zijn superhandig als er visite-mee-eters komen. Van tevoren klaarmaken en geen gestress in de keuken terwijl het elders in huis, o zo gezellig is 🙂

Een groentegratin is makkelijk én je kunt er zelf alle groenten in verwerken die je lekker vindt, of die voorradig zijn in de koelkast.

In mijn (koel)kast lag het volgende:

1 aubergine, 1 courgette, 6 overgebleven aardappels, een rode ui, 1 grote vleestomaat, 2 knoflooktenen, 125 ml biologische crème fraîche, biologische geraspte Parmezaanse kaas, 2 plakken biologische oude kaas, eetlepel (vers gesneden) basilicum, 2 tl Italiaanse kruiden, zwarte peper, 1 tl paprikapoeder, 1 tl curry/kerriepoeder, 1 eetlepel olijfolie, (zeekraal)zout

Daar heb ik vervolgens deze gratin van gemaakt:

De aardappels geschild en ca. 6 minuten gekookt en in plakjes gesneden. Alle groenten in dunnere plakjes gesneden, de ui in ringen. De crème fraîche gemengd met de Parmezaanse rasp, een beetje gemalen zwarte peper, de paprikapoeder, de basilicum en beetje zeekraalzout. De uiringen met de geperste knoflookteentjes gefruit in olijfolie en gemengd met de curry/kerriepoeder. Een ovenschaal ingevet met de rest van de olijfolie. Oven voorverwarmd op 175 graden (ik heb een combi-oven met grillfunctie, in een gewone oven de stand op ca. 200 graden zetten).

Vervolgens een *laag aubergineplakjes dakpansgewijs in de ovenschaal gelegd, en daarop de courgetteplakjes. 1/3 deel van het crème fraîchemengsel een beetje verdeeld hierover. Dan een laag gemaakt met de aardappelschijfjes en hierop alle gebakken uiringen met knoflook gelegd. Van het t/m de aardappelschijfjes de laagjes nog 2 x herhaald. Als laatste de tomaatplakken verdeeld over het groentemengsel, beetje Italiaanse kruiden erover gestrooid en de 2 grote kaasplakken (of zakje geraspte oude kaas) als topping maken het geheel af. 

20-30 minuten in de oven en de groentegratin is klaar!

Tip: i.p.v. aardappelschijfjes, zijn ook dunne plakken van een winterwortel erg lekker in deze gratin.  Serveren met een groene gemengde salade met een schaaltje olijven. Deze gratin is voor 2-3 personen geschikt. Zelf de hoeveelheid aanpassen naar meer visite 🙂 

Ga je voor Vegan: vervang dan de crème fraîche voor rijst- of sojaroom en laat de Parmezaanse kaas achterwege. De kaasplakkentopping laat je vervallen en je strooit er, als de gratin klaar, is een ruime hoeveelheid edelgistvlokken overheen.

, , , , , , ,

Reageren gesloten.